Olet varmaan miettinyt, että pitäisi liikkua enemmän. Kerronpa sinulle muutaman helpon vinkin, joiden avulla sinun ei tarvitse erikseen harrastaa liikuntaa vaan liikunta tulee siinä sivussa. Riittävä aktiivisuus voi syntyä myös arjessa ilman että erikseen tarvitsee lähteä liikkumaan. Samalla saat muitakin hyötyjä, kuten säästät rahaa, aikaa ja luonnonvaroja.

Pyörät pyörimään ja kintut kipittämään!

Olen usein ihmetellyt, miksi niin harva pyöräilee. Oulu on Suomen ykköspyöräilykaupunki, ja täällä osataan pyöräillä myös talvella, mutta miksi kuitenkin niin moni valitsee auton sellaisille matkoille, jotka voisi sotkea pyörälläkin? Pyörä on nopein kulkuväline alle 5 km matkoilla (eikä tarvitse talviaamuina rapata ikkunoita…). Pidemmillä matkoilla pyöräillessä tulee jo mukavasti hiki, ja pyöräily käy siten jo kuntoliikunnasta. Aikasäästöä siis tulee, kun ei tarvitse lähteä erikseen liikkumaan. Jos matka on niin pitkä, ettei kunto riitä molempiin suuntiin pyöräilyyn, voi joka toinen päivä pyöräillä töihin ja joka toinen päivä kotiin. Toisen matkan voi sitten kulkea vaikkapa kimppakyydillä tai linja-autolla. Pyörän voi myös ottaa mukaansa linja-autoon, jos siellä on tilaa.

Jo asuinpaikkaa valitessaan voi ottaa huomioon pyöräilyn mahdollisuuden. Lapsille on monenlaisia kuljetusvälineitä, joihin moniin mahtuu näppärästi myös kauppakassit. Lapselle voi ottaa potkupyörä mukaan, jolloin hän pääsee itse pyöräilemään osan matkaa. Pidemmillä matkoilla potkupyörän voi nostaa lapsen väsyessä kyytiin. Näin yhdistyvät liikunta, työ-/hoitomatkat ja kaupassa käynti helposti. Tällaisella esimerkillä on myös pitkäaikaiset positiiviset vaikutukset lapsen liikkumistottumuksiin.

Alla on muutama esimerkki siitä, mitä hyötyä auton vaihtamisesta pyörään on. Esimerkki on otettu Motivan Matkalla Suomen kaupungeissa –pelistä, jossa voi seurata eri kulkumuotojen vaikutusta mm. energian kulutukseen, päästöihin, kukkaroon tai kuntoon. http://www.motiva.fi/liikenne/viisaan_liikkujan_valinnat/laskureita/matkalla_suomen_kaupungeissa_-peli. Nämä esimerkit ovat n. 5 km matkalta, eli esim. 2,5 km työmatkasta molempiin suuntiin.

Bensan kulutus euroissa: 2,04 €/pv, ei kuulosta vielä pahalta, mutta kuukaudessa rahaa kuluu jo 122 € ja vuodessa 1487 €. Linja-autolla 0,85 €/pv, 40 €/kk ja 480 €/v. Pyöräillen ja kävellen 0 €.

No, jos tämä ei vielä motivoi, niin tässä tulee energian kulutus: henkilöautolla 26,3 kcal/pv, 1 051 kcal/kk ja 12 607 kcal/v. Linja-autolla 41,8 kcal/pv, 1 670 kcal/kk ja 20 045 kcal/v. Pyörällä 168,8 kcal/pv, 6 754 kcal/kk ja 81 043 kcal/v. Kävellen 267 kcal/pv, 10 699 kcal/kk ja 128 383 kcal/v. Toisin sanoen jos vaihtaa auton pyörään, henkilö voi laihtua pelkästään tällä muutoksella n. 1 kg kuukaudessa ja yli 10 vuodessa. Kävellen laihtumisvaikutus olisi lähes kaksinkertainen.

Esimerkkityömatkan kalorinkulutus

Katso lisää ja vertaile eri parametreja omalla työmatkallasi. Laitetaan pyörät pyörimään ja kintut kipittämään!

http://www.motiva.fi/liikenne/viisaan_liikkujan_valinnat/laskureita/matkalla_suomen_kaupungeissa_-peli

Artikkelin kirjoitti

Anu Perälä